De parel Renaissance

18/10/2022 15:04 - TrendsNieuws

Misschien klinkt het wat pompeus om over een Renaissance te praten, de term wordt namelijk nogal snel in de mond genomen en we zullen hier compleet eerlijk zijn, we houden ook wel van een vleugje dramatiek.
Maar er zit misschien wel een waarheid in hier. Om van een Renaissance, of wedergeboorte, te spreken zijn er (kort door de bocht) drie zaken nodig. Een heersende trend, een verval en een heropleving.

Het aanknopingspunt om de vorige trend te bepalen mogen jullie zelf kiezen. We zullen hier onderscheid maken tussen twee periodes, eerst en vooral de "Bohemien" periode. Henry Murger legde met zijn Scènes de la Vie de Bohème uit 1851 de basis voor enkele latere werken en opera's die zich afspeelden in een onbezorgde sfeer van non-conventionaliteit en randje anti-traditioneel. De zigeunerstijl maakt zijn opkomst in alle lagen van de bevolking, verder gedrapeerd met rijen en rijen van parels. We zien deze trend verder doorspelen in het begin van de 20ste eeuw, waar ook Coco Chanel zich onsterfelijk maakte tijdens een periode van oorlog en haar befaamde parel quotes gaf. Hoe ze haar imperium begon uit te bouwen, terwijl ze bij de Duitse bezetters in het hotel bleef slapen, daar spreken we ons niet over uit. Maar we zijn haar eeuwig dankbaar voor de onsterfelijke spotlight die ze parels heeft gegeven. 

Als we naar Linda Meert, oprichtster van Tresoro en gevestigde authoriteit in parels, luisteren en haar horen vertellen over de periode 2000-2008 zouden we alleszins vanuit groothandelperspectief kunnen stellen dat er een groeiende vraag naar parels was en we ook hier te maken hadden met een trend van parels, meer specifiek de groeiende populariteit van onregelmatige parels zoals de Keshi, Barok en Mabé parels.

Het verval hoeven we niet verder te zoeken dan het begin van de bankencrisis in 2008. Een opmerkelijke afname naar onze favoriete natuurproducten begon zich in te zetten en de meeste parels die we zagen in het straatbeeld waren dezelfde als die van de grootmoeders die ze stilaan begonnen door te geven aan de volgende generaties. 

Dit brengt ons, zeer losjes, bij de wedergeboorte van de parels. We maken deze observatie vanuit twee verschillende bronnen. Ten eerste is er bovenaan de supplychain een positief rapport vanuit het kamp van de producenten van Zuidzee parels (Tahiti, Australië, Japan,...). Door de corona crisis hebben zij geïnvesteerd in nieuwe verkoopplatformen en technologie, iets waar ze nu de vruchten van plukken doordat men nu een stuk makkelijker van op afstand kan kopen en er vlotter nieuwe parels in de markt kunnen komen na een periode van blokkeringen. Volgens hen zijn er opmerkelijke stijgingen in de verkoop naar de VS en Europa, wat zich met enige vertraging zal vertonen bij ons in het straatbeeld. 
Meer en meer worden de standaarden voor kwaliteit geunificeerd en transformeren parelboerderijen zich om tot sustainable bedrijven die zelfs een netto-positieve invloed hebben op hun omgeving (Meer hierover in vorig artikel). Hoewel er tijdelijk een afname in vraag was heeft de parelindustrie zich zeer sterk getoond, mede door het lange productieproces dat ze hanteren waarbij langere termijnen en duurzaamheid centraal staan. 

10_1665046733_Resilience_and_innovation_in_the_pearl_sector.jpg

(bron: Jewellery Net -  Resilience and innovation in the pearl sector)


De tweede bron zien we dagdagelijks rond ons, mits we er een beetje aandacht voor hebben. De laatste catwalks en fashionshows showen steeds meer parels, niet alleen als juwelen maar ook verwerkt in hun kleding. Nog niet overtuigd? Kijk eens wat globale trendsetters als Pharell Williams en Harry styles de laatste jaren dragen, zelfs op doorsnee dagen... Jawel, parels! 
De heropleving is natuurlijk niet volledig neergezet door supersterren, het zijn designers en merken die steeds creatiever aan de slag gaan met de parel als product. Het is daar dat ook wij als parelgroothandel en juwelenontwerpers ons steentje bijdragen. Zowel bij Tresoro als met ons merk Macci komen we ieder seizoen met nieuwigheden uit en doen we ons best om de beste kwaliteit aan parels naar u te brengen. 

Tot snel!

Terug naar blogoverzicht

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als u doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat u ermee instemtMeer info